شرایط استخدام آموزش و پرورش

در این مطلب قصد داریم شما را با شرایط استخدام آموزش و پرورش در عنوان های شغلی دبیری، آموزگاری و هنرآموزی آشنا کنیم.

شرط سنی داوطلبان برای شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ متناسب با مدرک تحصیلی آن ها تعیین می گردد.

طبق آخرین اخبار منتشر شده در خصوص برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ و جذب آموزگاران ابتدایی، تغییراتی در مراحل جذب این نیرو ها صورت گرفته که آن را نسبت دوره های گذشته متمایز کرده است. طی این تغییرات، میزان تاثیر پاسخگویی به سوالات گزینش آموزش و پرورش نسبت به نمره آزمون در پذیرش افراد نیز افزایش یافته است. در ادامه مطلب می توانید تمامی این تغییرات را مطالعه نمایید.

همچنین لازم به ذکر است با توجه به این که در سال جاری فرآیند استخدام آموزگاری از جذب دبیری و هنرآموزی مجزا می باشد، لذا دفترچه آزمون دبیری آموزش و پرورش که شامل شرایط و ضوابط مرتبط با روند شرکت در آزمون مذکور است، به صورت جداگانه از دفترچه آموزگاری منتشر می گردد.

    تغییر شرایط سنی: داشتن حداقل ۲۰ سال تمام و حداکثر ۴۰ سال تمام فارغ از مقطع کارشناسی و ارشد برای داوطلبان لحاظ شده است. با توجه به تصمیمات جدید، خدمت دولتی به سقف سنی اضافه نمی‌شود. طی آخرین دوره، جذب مقاطع دکتری تا حداکثر سن ۴۵ سال بوده که تا کنون اخباری درخصوص ثبت نام این داوطلبان برای دوره جدید اعلام نشده است.

    میزان تاثیر مراحل پذیرش: سهم آزمون به ۴۰ رسیده و میزان تاثیر نتایج مصاحبه در پذیرش به ۶۰ درصد رسیده است.

    میزان حد نصاب نمره قبولی: کسب حداقل ۵۰ درصد میانگین نمره سه نفر اول با ارزش وزنی ۴۰ درصد برای دروس عمومی و ۶۰ درصد برای حیطه اختصاصی و تخصصی اعلام شده است.

    تغییرات مواد و منابع آزمون: این مواد به سه حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی تقسیم شده و در پی آن منابع آزمون نیز تغییر یافته است.

  تغییرات انتخاب رشته: بر خلاف سال های گذشته که داوطلبان تنها می توانستند ۲ کد رشته انتخاب کنند، در این دوره می توانند ۳ کد شغل محل را در اولویت قرار دهند.

    شرایط احراز شغل: طبق طبقه بندی معلمان، علاوه بر رشته های قبلی، دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم پایه نیز می توانند در این آزمون نام نویسی نمایند.

    مرحله مصاحبه: علاوه بر افزایش میزان تاثیر این مرحله در پذیرش افراد به ۶۰ درصد، داوطلبان می بایست حداقل ۴۷۰ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز را در این مرحله کسب نمایند. این امتیاز در هر حیطه به شرح زیر می باشد:

    میزان حداقل امتیاز در دروس عمومی: ۹۵

    میزان حداقل امیتاز در شایستگس های اختصاصی: ۷۰

    میزان حداقل امتیاز در دروس تخصصی: ۴۰

شرایط عمومی ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲

همان طور که گفته شد، در زمان انتشار دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ شرایط ثبت نام در این آزمون مشخص می شود و در قسمتی از این دفترچه به داوطلبان ارائه می گردد. شرایط استخدام آموزش و پرورش عنوان های شغلی  آموزگاری، دبیری و هنرآموزی به همراه ضوابط پذیرش متقاضیان در ادامه بیان شده است.

    داشتن تابعیت ایران

    معتقد بودن به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان تصریح شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

    پایبند بودن به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

    داشتن کارت پایان خدمت سربازی و یا معافیت از آن برای آقایان

    برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل و توانایی برای انجام شغل انتخابی

    نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات

    نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر

    نداشتن ممنوعیت استخدام در دستگاه های اجرایی از سوی مراجع قضایی

    عدم مشمولیت در جامعه بازنشستگان و نیروهای بازخرید خدمت دستگاه های اجرایی

    عدم اشتغال به صورت رسمی یا پیمانی در سازمان یا دستگاه اجرایی پس از پذیرفته شدن در آزمون یا حین استخدام

علاوه بر داشتن شرایط گفته شده در ابتدا مقاله، متقاضیان می بایست از دارا بودن یک سری از شرایط که مختص شرکت کنندگان در آزمون است اطمینان داشته باشند. در لیست شرایط اختصاصی زیر، اطلاعاتی که لازم است داوطلب راجع به مدرک تحصیلی و سن شرکت کنندگان جذب آموزگاری، دبیری و هنرآموزی داشته باشد ارائه شده است.

    امکان تغییر محل خدمت تعیین شده در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش، پس از قبولی نهایی و پیش از استخدام و اشتغال به کار وجود ندارد و پس از اشتغال نیز، این امر بر اساس ضوابط و قوانین نقل و انتقالات فرهنگیان خواهد بود.

    پذیرفته شدگانی که در شغل محل های عشایری دارای چند منطقه پذیرفته می شوند، پس از گذراندن دوره مهارت آموزی، برحسب تشخیص اداره کل آموزش و پرورش و نیاز مناطق، محل دقیق خدمت آن ها معین می گردد.

    افراد پذیرفته شده در پردیس های دانشگاه فرهنگیان می بایست به هنگام ثبت نام یا قبل از اتمام دوره مهارت آموزی می باییست مدارک روخوانی و و روانخوانی قرآن کریم و مدرک ICDL خود را ارائه دهند.

    فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم (سابق)، دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی که به وزارت آموزش و پرورش متعهد هستند، نمی توانند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند.

طی کردن دوره یکساله مهارت آموزی

    داوطلبانی که جزء پذیرفته شدگان نهایی عنوان شغلی های هنرآموز هستند، می بایست برای اطلاع از نحوه ثبت نام و شرکت در دوره مهارت آموزی استخدامی آموزش و پرورش باید به سایت دانشگاه فرهنگیان به نشانی cfu.ac.ir مراجعه نمایند.

    گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزی از موارد لازم برای استخدام نهایی داوطلبان در نظر گرفته شده است.

    افرادی به عنوان پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش محسوب می شوند که در دوره مهارت آموزی شرکت کنند و موفق به کسب حدنصاب امتیاز لازم در آزمون جامع آن گردند.

    داوطلبانی که در کلاس های درسی و امتحانات دوره مهارت آموزی و همچنین آزمون جامع شرکت نکنند، به منزله انصراف آن ها از ادامه روند استخدام تلقی می شود و می بایست مبلغی را به عنوان جریمه و هزینه دوره آموزشی پرداخت نمایند.

    قسمتی از هزینه های دوره مهارت آموزی بر عهده داوطلب می باشد و در صورت انصراف او در مدت یک ساله آموزشی، وزارت آموزش و پرورش بنا بر صلاح دید خود می تواند نسبت به محاسبه و دریافت هزینه های مربوطه اقدام کند.

    مکان دوره مهارت آموزی با توجه به شغل محل و پس از اعلام نتایج قطعی، مشخص می گردد.

    تغییر محل دوره مهارت آموزی تنها در صورت وجود شغل مورد نظر و با رعایت جنسیت، از سوی دانشگاه فرهنگیان مورد بررسی قرار می گیرد.

    متقاضیان می بایست در زمان ثبت نام برای شرکت در دوره مهارت آموزی که قرار است در سال ۱۴۰۲ برگزار گردد، مدرک روخوانی و روان خوانی قرآن کریم و همچنین مدرک ICDL خود را ارائه دهند. در غیر این صورت باید متعهد شوند که مدارک مورد نظر را تا قبل از آزمون جامع دوره مهارت آموزی دریافت و ارائه خواهند کرد.

    پردیس های دانشگاه فرهنگیان، مسئولیتی در برابر تهیه مسکن و تغذیه افراد ندارند؛ اما در صورت تقاضای داوطلبان می توانند خدماتی را با دریافت هزینه مربوطه ارائه کنند.

نکته: امکان ثبت نام در آزمون استخدامی دبیری و آموزگاری برای شرکت کنندگان در آزمون آموزگار ابتدایی و استثنایی نیز وجود خواهد داشت، اما در صورت پذیرفته شدن نهایی در عنوان شغلی آموزگاری، از فرآِیند استخدام عنوان شغلی دبیری و هنرآموزی حذف می گردند.

توجه داشته باشید تنها در صورتی که از تمامی شرایط استخدام آموزش و پرورش برخوردار هستید نسبت به پرداخت هزینه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش اقدام نمایید. چرا که مطابق با مندرجات دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲، چنانچه مشخص گردد داوطلب دارای یک یا تمامی این شرایط نبوده است، ثبت نام وی حتی در صورت قبولی در آزمون، بدون بازگردانی مبلغ واریز شده لغو خواهد شد. لازم به ذکر است که توجه داشته باشید این آزمون در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ برگزار می شود. همچنین داوطلبان برای کسب بهترین نتیجه در این آزمون می توانند از جزوه آزمون های استخدامی بهره ببرند.

شرایط سنی ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲

داشتن سن مناسب یکی از ملاک های مهم افرادی است که می خواهند در مهلت ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ نسبت به نام نویسی اقدام نمایند.

    شرط سنی حداقل ۲۰ سال تمام برای تمامی مقاطع

    داشتن حداکثر ۴۰ سال برای فارغ التحصیلان کارشناسی و ارشد

    دارا بودن حداکثر ۴۵ سال برای دارندگان مدرک دکتری (در صورتی که از این مقطه جذب صورت گیرد.)

    داوطلبان جانباز، آزاده، فرزند شهدا، فرزند جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان یک سال اسارت و بالاتر می توانند بدون در نظر گرفتن حداکثر شرط سنی ثبت نام نمایند.

    تاریخ مندرج بر روی مدرک فارغ التحصیلی و کارت پایان خدمت باید قبل از آخرین روز ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش باشد.

    مدت زمانی که داوطلبان به صورت تمام وقت در واحدهای دولتی آموزشی و تربیتی همکاری نموده اند به حداکثر شرط سنی اضافه می گردد.

    برای داوطلبان با وضعیت تاهل و داشتن هر فرزند، از ۱ الی ۵ سال به حداکثر شرط سنی تعیین شده اضافه می گردد.

    حداکثر شرایط سنی افراد مذکور در قسمت زیر متفاوت خواهد بود:

        اضافه شدن ۵ سال به حداکثر سن داوطلبانی که پدر، مادر، همسر و برادر شهید هستند.

        اضافه شدن حداکثر شرط سنی به اندازه مدت زمانی که افراد به طور داوطلبانه در جبهه حضور پیدا کرده، بستری شده یا استراحت پزشکی در اثر مجروحیت داشته اند.

        اضافه شدن شرط حداکثر سنی به میزان مدت اسارت دشمن بعثی یا گروه های ضد انقلابی در طول جنگ برای این دسته از داوطلبان.

حداقل معدل برای استخدام آموزش و پرورش ۱۴۰۲

شاید بسیاری از افراد علاقه مند و واجد شرایط ثبت نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ این سوال را در ذهن داشته باشند که حداقل معدل برای استخدام آموزش و پرورش چند است؟! لازم است بدانید تعیین شرط معدل از در سال های گذشته در نظر گرفته می شود اما با بررسی های انجام شده، این روند از سال ۹۹ لغو شده و برای نام نویسی داوطلبان با معدل مختلف مشکلی به وجود نخواهد آمد.

شرایط بومی بودن برای شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲

جذب افراد از طریق آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ در مشاغل مربوطه به صورت استانی و بومی (به جز شهر تهران و مراکز استان ها) است. در ادامه شرایط احراز بومی بودن داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال ۱۴۰۲ را ذکر کرده ایم.

    بومی بودن یعنی داوطلب متولد و یا ساکن شهرستان محل تقاضا با سابقه سکونت ۱۰ سال باشد.

    شهرستان محل تولد مندرج در شناسنامه با شهرستان مورد تقاضا باید یکی باشد.

    تایید سکونت ۱۰ ساله در شهرستان محل تقاضا با ارائه استشهاد محلی (بر اساس فرم پیوست داخل دفترچه ثبت نام) که ممهور به مهر نیروی انتظامی (پاسگاه یا کلانتری محل) است، امکان پذیر می باشد. این فرم را باید در زمانی که برای استخدام به دستگاه مورد نظر معرفی می شوند، ارائه دهند.

    داوطلبان بومی شهرستانی به جز تهران و مراکز استان ها که مایل به استفاده از بومی گزینی هستند، باید در هنگام ثبت نام گزینه “من متقاضی استفاده از اولویت بومی هستم” را انتخاب نمایند.

تبصره ۱: اگر اختلاف نظر یا ابهامی در خصوص شهرستان محل تولد وجود داشته باشد، ملاک عمل، نظر اداره کل ثبت احوال استان مربوطه می باشد.

تبصره ۲: در صورتی که داوطلب گواهی تحصیل در دوره های ابتدایی و متوسطه اول و دوم (راهنمایی و دبیرستان نظام قدیم) با تایید اداره آموزش و پرورش در شهرستان مورد تقاضا اخذ نموده، می تواند به عنوان تمام یا بخشی از سابقه ۱۰ سال سکونت در شهرستان مورد نظر استفاده شود. علاوه بر این باید فرم استشهاد محلی مبنی بر سکونت فعلی داوطلب در همان شهرستان را ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *