کلامی با والدین

#چند_کلمه_با_والدین

🌿ثبات رفتار در واکنش والدین 🌿

🌀در خانواده هایی که والدینگاه به راحتی تسلیم خواسته فرزندان می شوند و گاه به شدت خشمگین می شوند و بسیار سختگیرانه تصمیم می گیرند، احتمال نافرمانی و پرخاشگری فرزندان بسیار بالاست.

🌀وقتی کودکان به طور پیوسته با پیامدهای مناسب و از پیش تعیین شده برای رفتارهایی که انجام می دهند روبرو نشوند، یاد نمی گیرند چه کاری را چه موقع و چگونه باید انجام بدهند تا به یک نتیجه مشخص و قابل پیش بینی برسند.

🌀آشفتگی و هرج و مرج در شیوه فرزندپروری والدین باعث می شود فرزندان به گونه ای رفتار کنند که خود تشخیص می دهند تا اوضاع خانه تا حدی قابل تشخیص و کنترل بشود. آنان حاضرند حتی به قیمت مواجه شدن با واکنشهای تند و خشن پدر و مادر رفتارهای ناخوشایند مشخصی را انجام دهند که نتیجه آنها معلوم است.

🌀گاهی گفتار و کردار والدین در نگاه اول مناسب به نظر می رسند اما در واقع پیامی نامناسب را به نوجوان منتقل می کنند. این موضوع بیشتر وقتی رخ می دهد که عمل انجام گرفته یا جمله گفته شده با لحن کلام و حالت صورت و بدن هم خوانی ندارد. برای مثال مادری که از شلختگی پسر ۱۵ ساله اش به ستوه آمده با عصبانیت به او می گوید:
دیگه اصلا برام مهم نیست اتاقت تمیز باشه یا نباشه، به اندازه کافی بزرگ شدی، خودت میتونی تشخیص بدی

🔹گر چه مادر با این گفته بر استقلال رای و بلوغ فرزندش صحه میگذارد،خشم و نارضایتی شدیدش را با حالتی که در کلام و بدن خود نشان می دهد به او منتقل میکند. این شکل از انتقال پیام فرزندان را گیج می کند و آنها متوجه نمی شوند بالاخره مجاز هستند که کاری را انجام بدهند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *